Uppe på vinden

Igår åkte jag hem till Ornunga av en bra anledning, skulle äta middag hos mormor med dalarnafolket och sendan vidare på tårtkalas hos en av mina kusiner som tagit examen som järnvägsingenjör. Det var en himla trevlig eftermiddag! Sommarväder och massa gott fika, och dessutom ett sprillans nytt kusinbarn, inte ens en vecka gammal. Det är första kusinbarnet i släkten så det var extra roligt. Jag kunde inte undvika att bli lite bebissugen själv.
 
Jag blev ännu gladare att vara hemma när jag fick höra att min farbror på Kyrkebol (gården där pappa är uppvuxen) skulle börja röja gården på alla gamla grejer som fanns på diverse vindar och förråd. Så Maja och jag gick förbi där en sväng igårkväll, och jag blev alldeles salig! Så mycket fina grejer! Möbler, kläder, glasburkar,sockerlådor, allt mellan himmel och jord. Tyvärr delar syster Maja inte min passion för gamla grejer, så jag fick med mig mamma och åka tillbaka dit idag. Och där har vi varit hela förmiddagen... För efter att vi tittat första rundan så hjälpte vi till att pcka upp ännu mer grejer. Jag har inte haft så roligt på länge! Satte en post-it lapp på en hel del grejer, tänkte leksom att "om ingen annan vill ha det, så...". Det blir en överraskning hur mycket grejer jag blir med.
 
Möbler från diverse århundranden.
 
 
En låda med barnkläder från när min farfar var liten.
 
 
Jag gillar egentligen inte vapen-leksaker. Men den här hade jag velat ha.
 
 
 
Gammal brudklänning från den tiden brudarna var små och tunna med korsetter..
 
I en gammal läkerolask låg fullt av gamla tennsoldater som farfar lekt med.
 
Ett pigförkläde. Ett sånt skulle man ha i köket.
 
Bland hundratals andra tidningar fanns det allra första numret av Alingsåstidningen. 
Lördagen den 7:e januari 1865. Det kändes konstigt att föreställa sig att tidningen är över 150 år gammal. 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0