Slänga julskinkan

Nästan precis genast när jag kom hem från stan slängde jag in julskinkan i ugnen. Ungefär så. Griljera den med sirap, ägg, senap och ströbröd och så hyst in i ugnen. Det brukar lukta så gott med när man gör julskinka. Men i år höll jag på att spy. Anledningen är nog att jag åt en varm macka med bland annat senap (som jag har svårt att tycka om) timmarna innan jag blev magsjuk förra helgen. Sen kunde jag inte sluta tänka på hur äckligt det är med senap. Usch! När skinkan var klar luktade jag på den och försöte få hjärnan att tänka om... det luktar gott, det luktar gott... Iallafall så blev det vörtbröd med julost och julskinka till kvällsmat. Gott.
Innan M försvann iväg på sin fotbollsgrejs ikväll hjälptes vi åt att ta in granen. Svärfar hämtade gran i helgen, så det var en överraskning att se hur den såg ut. Men den var helt okej, storlek större med det löser sig. Får väl knipsa av toppen lite grann. 
Det värsta är att granen i ett par dagar nu har stått inne i lagårn. Så nu luktar det en blandning av gran, flera år gammalt bajs och alldeles färskt kattbajs i vårat hus. Mums. 
Jag tror iallafall att granen får stå där naken en stund till. Kanske till imorgon till och med... 
Nu har jag mest lust att äta julgodis.
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0