Tomatsoppa a la Melitta

Om man är som jag, kan man såklart inte laga tomatsoppa utan att låta bli att komma att tänka på Melitta i Mysteriet på Greveholm. När hon blir rädd för spökena och springer ut med bordsduken över sig. Med en tomatsoppefläck som tidningsbudet Måns tror är blod. Skojigt, jovars! Min tomatsoppa (höm, min som i att jag lagade den, inte uppfann receptet) blev iallafall hur god som helst! Det var oväntat faktiskt, jag trodde inte en tomatsoppa skulle bli så värst jättegod. Men det var det! Och jag var klok nog att äta soppan utan vit bordsduk under. Klokhetspoäng, ja tack!
 
 
 
Tomatsoppa med pestokräm 4 port
1 gul lök
1-2 vitlöksklyftor
2 msk olja till grytan
2 tsk farinsocker
500 g passerade tomater
5 dl vatten
2 köttbuljongtärningar
1 dl grädde
3/4 tsk salt
1 kryddmått cayennepeppar (eller efter behag. . . )
 
Pestokräm 
2 dl creme fraice
3 msk pesto
1 msk mjölk
 
Hur man man göra:
Skala och hacka löken och fräs i olja tillsammas med farinsockret.
Tillsätt alla andra ingredienserna, sjud i ca fem minuter.
Rör ihop creme fraiche, pesto och mjölk.
 
Servera soppan med pestokrämen och ev mozzarellaost i småbitar och färsk basilika. 
(Eller som jag, med sallad och bröd!)
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0