alltings första gång.

Idag har jag varit ledig. Jag har tyvärr inte lagt upp fötterna och tagit det lugnt, utan jag har bakat vörtbröd. Fick för mig att jag ville göra det. för jag hittade ett recept som verkade enkelt. Det var säkert enkelt, men alltings första gång kan vara lite knepig. Dessutom hade jag inte riktigt huvudet med mig. När jag hade hällt i en del av mjölet i degen och hade bakmaskinen igång för fullt märkte jag att något var fel. Degen var alldeles för torr, som om jag haft i för mycket mjöl. Men jag hade inte ens haft i allt. Jag tänkte igenom alla steg i receptet, läste varje ingrediens. Vad hade jag gjort fel? Eller skulle vört-brödsdeg vara såhär torr? Men plötsligt slog det mig. . . Jag blandade ut jästen i bara en del av vattnet, och glömde sen hälla i resten. Jäklar. Jag insåg att degen nog inte skulle gå och rädda, nej, börja om. Men mörk sirap var slut. En snabb sväng till Hemköp, i flötigt okammat hår. Hem och börja om igen. 
 
I receptet stod det att man skulle ha i degen i brödformar och sen jäsa i 60 min. Jag städade lite och gick ut en promenad under tiden, måste vara effektiv för att hinna med dagen. När jag kom tillbaka ahde degen jäst långt över kanterna, degen hängde ner som en ledsen mun. Därför fick bröden en ganska märklig form, kanske inte de vackraste. Men. Det blev himla gott!
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0