sockerkakssmet

Det finns nästan inget mer nostalgiskt än att baka sockerkaka. Jag är inte särskilt förtjust i sockerkaka, jag tycker den är ganska tråkig och jag bakar det nästan aldrig. Men det är väl därför det känns nostalgisk, jag bakade det förritiden! Jag tänker på när mormor och morfar fortfarande bodde i stan och det fanns ett roligt krypin under trappan där vi hade leksaker. Jag var tre, fyra, fem år och jag brukade sova över hos mormor från tisdag till onsdag och på onsdagsmorgonen cyklade mormor in till stan med mig där bak. Inne i stan fick jag på barntimmar i missionkyrkan, "på mormors jobb" tänkte jag. Där fanns också roliga leksaker och vi sjöng sånger om typ vi sitter i en ring och håller varann i hand. Såna saker. Tillbaka till sockerkakan, jag brukade få stå en stol vid diskbänkan för att kunna vispa. Och fick smaka smet på en sked efter alla moment. Ägg och socker. Ägg, socker, smö, mjölk. Ägg, socker, smör, mjöl. Jag tycker nog mittensmeten smakar godast. 
 
 
 
Anledningen till att jag bakar sockerkaka idag är att jag tänker baka dammsugare! Jag hade faktiskt tänkt köpa en färdig kaka att smula sönder, men när jag läste på innehållet på en sån ville jag typ kräkas. Nej fy tusan, bakar en egen med bara ägg, socker, smör, mjölk, och mjöl. Typ.
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0