föröka dig!

Den senaste tiden har jag förstått att folk på jobbet väntar på att jag ska kläcka ur mig nyheten att jag ska föröka mig (dvs att jag har en bebis i magen). Det är tydligen så att jag anses stå på tur i dags-att-gå-hem-på-föräldra-ledighet-kön enligt statistik. Eller något. Detta har jag förstått efter att jag blir misstänkt varannan gång jag ser trött ut och för att jag snorar snor. Typ såhär:
1. När jag satte mig ner helt oskyldigt vid bordet i fikarummet på jobbet en lördagskväll och drog en djup suck. Jag kanske lutade hakan i händerna också och suckade en gång till. Är du trött, Lisa? Undrade en kollega och jag svarade att, ja, en våg av trötthet sköljde just över mig. Jasså, jaha. . . svarade kollegan och sa sen lite klurigt: Du kanske har suttit på den smittsamma stolen? Den smittsamma stolen?? undrade jag och visste inte var det var. Efter en stund kom det fram att det finns en smittsam stol på jobbet som yngre, fertila kvinnor plötsligt börjar sitta i varje lugn stund som går och se allmänt glåmiga ut. Ett tag efter detta brukar det erkännas att tillökning är på väg. Jaha, det var den smittsamma stolen. Nej nej, sa jag, den sitter jag inte i än! Jag är minsann bara allmänt trött på livet.
 
2. Idag nere i omklädningsrummet frågade min vän Lena hur det var med min förkylning (jag har snytit ur ca 1000 liter idag). Känner du dig sjuk? frågade Lena ganska bekymrat när jag hostade upp en lunga. Nej tack, svarade jag, det är mest snor, annars mår jag ganska bra. Eller ja, jag är väldigt trött och sleten och så...  men det går bra, jag ska väl överleva detta, det har ju många gjort före mig . . . Vi hade precis bytt ämne från min svåra förkylning till det obefintliga med alla-hjärtans-dag när en undersköterska i bemanningsservice sticker fram huvudet runt skåpen och frågar Hörde jag rätt, Lisa? (???tänker jag) Är det något på gång? Det var ju egentligen ganska intetsägande mening, med med det tonfallet så förstod jag ganska precis vad hon menade. Och förstod att hon nog missat själva snor- och förkylninsdelen av mitt och Lenas samtal och bara hört typ Väldigt trött. Mår bra. Sleten. Ska överleva detta. Hon verkade faktiskt lite förvånad när jag beklagade nej. Nähä. . .Du hade ju så bråttom ut från röntgenrummet häromdagen, så jag tänkte att du kanske var gravid! 
 

Jamen det var detta alltså. Det är inte lätt att bli sedd som en ganska oskyldig brud, det ska jag säga. Jag måste även säga att den äldre generationen som jag jobbar med har väldigt höga tankar om 25-åringars göra-barn-drift efter en dag på jobbet . . . Det kanske var annat på deras tid! Bland annat var ju inte dvdn uppfunnen än.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0