När det kommer blod.

Åh jag orkar inte lyssna på folk som tycker blod är äckligt. Visst kan blod vara illavarslande (fint ord!) eller oönskat,  men aldrig äckligt!  Jag tycker faktiskt blod kan vara väldigt tillfredsställande! Åtminstone dom dagar jag jobbar som sjuksköterska. 
 
Som känslan när jag tar blodprov eller ska sätta en nål och jag ser blodet komma. Det känns lika bra varje gång att lyckas , även nu efter två år. Som idag, så skulle jag sätta en nål på en patient som skulle få antibiotika i blodet. När jag kollade efter blodkärl så varken såg eller kändes det lovande. Jag förväntade mig att misslyckas och sa till patienten att "vi får väl göra ett försök och se hur det går..." . Jag mer eller mindre chansade på att det var ett kärl jag kände och stack. . . Och TADAA! Det kom blod! Jag hamnade rätt!  Jag blev faktiskt chockad och patienten också som brukade få häda ut ganska många stick. Visst var det mest tur eller bönhörelse mer än skicklighet, men ändå,  SCREW känslan efter straffar i fotbolls-EM,  en väl satt nål är minst lika viktig för världen som ett mål i en fotbollsmatch! Hurra! 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0