Årssammanfattning

Årssammanfattningar är ju skojiga, så därför lånade jag en från min favoritbloggare

 

Gjorde du något 2016 som du aldrig gjort förut? Japp! Huvudrubrikerna där är att jag fick barn samt byggde hus. Båda sakerne medförde att jag har fått göra massor jag aldrig gjort förut, tex köpa blöjor, måla hus, pussa sönder bebiskinder och betala fakturor på flera hundratusen. 

Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år? Nej, tyvärr inte. Jag hade gärna haft lite mer sällskap i den här bebisbubblan. Dock hoppas jag att det finns många framtida vänner som fått barn nyss, fast jag inte träffat dom än.

Vilket datum från år 2015 kommer du alltid att minnas?  Den 30e april, alltså Valborg, när vi var inne på förlossningen. Gerda föddes ju 00.27 den 1 maj, men det är liksom hennes dag medan Valborgsmässoafton är min - dagen jag led mest, hehe. Det var faktiskt en ganska trevlig Valborg trots allt! 

Dog någon som stod dig nära? Nej. Eller jo, katten Bråkan somnade in, den äldsta katten hemma hos mamma och pappa. Det var sorgligt.

Vilka länder besökte du? Endast Sverige och jag har aldrig haft mindre lust att resa, nånsin. Jag trivs så bra på fasta marken och här hemma är jag gladast!

Bästa köpet? Hm, har ju knappt gjort annat än att köpa i år, jag är faktiskt lite trött på det. Men jag är väldigt glad för min fina skänk som jag köpte för bara två veckor sen. Och filtrationen för vattnet då, men det är också det tråkigaste köpet. . . 

Gjorde någonting dig riktigt glad? Gerda, varje dag!

Saknar du något under år 2016 som du vill ha år 2017? Kanske att sova en hel natt där jag kan röra mig hur mycket jag vill. Och jag saknar mina arbetskompisar såklart.

Vad önskar du att du gjort mer?  Jag vet faktiskt inte! Det finns många saker jag nog velat göra mer (typ sova, sola, läsa samt äta ifred) men det är ju sånt som gått sådär pga bebis.  . . Men kanske gått på loppis! Det kan man göra med bebis, men jag var ofta för bekväm för att åka iväg.

Vad önskar du att du gjort mindre? Fikat tänkte jag säga, fast nej. Varje fika har varit viktigt och jag hade inte velat vara utan just den fikan just då. 

Favoritprogram på TV? Barnmorskan i East End som gick i våras.

Bästa boken du läste i år? I år har jag knappt läst en enda bok jag inte läst tidigare. Det är helt klart lättast att läsa okomplicerade gamla vänner i kombination med bebis.  Jag lästa om Kulla-Gulla i somras, och den älskar jag. Och Anne på Grönkulla förstås! Just nu läser jag tredje boken i Outlander-serien dock, den verkar bra än så länge!

Största musikaliska upptäckten? Jag lyssnar typ aldrig på musik mer än radio i bilen. Och julmusik nu. Men i bilen har jag spelat mycket barnlåtar, det är väl nya grejen! 

Vad var din största framgång på jobbet 2016? Ingen. Jag har inte jobbat sen i mitten av februari, men att jag orkade så länge var ju en framgång bara det!

Största framgång på det privata planet? Att jag är en bra mor. Det tycker jag faktiskt. Jag var orolig att jag skulle tycka det var jobbigt att aldrig vara ensam och inte kunna styra mitt eget liv - jag är ju väldigt förtjust i att vara för mig själv. Men jag har klarat det mycket bra tycker jag!

Största misstaget? Det återstår kanske att se när vi har bott här i huset lite längre!

Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år? Både och såklart. Jätteglad över Gerda, men att bli mor har fört med sig massor av nya känslor och ett ömtåligare hjärta.

Vad spenderade du mest pengar på? Huset. Målarfärg. Och bebissaker.

Något du önskade dig och fick? En bra förlossning och ett snällt barn.

Något du önskade dig och inte fick? Öh, får man skriva jämställt förhållande? Alltså M är fortfarande värdelös på att se vad som behövs göras här hemma och verkar tycka att han jobbat klart när han kommer hem. Jag slutar aldrig jobba.  . . 

Vad gjorde du på din födelsedag 2016? Jag åkte till Ornunga och åt bakelser!

Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre? Att M och jag delat mer rättvist på hushållsarbetet. Läst fler böcker!

Vad fick dig att må bra? Bra dagar med Gerda, när hon sover bra och är nöjd. Gå promenader i Ornunga och när mina systrar är hemma. Att vara hemma varje kväll.

Vem saknade du? Folk på jobbet. Maja och Lotta.

De bästa nya människorna du träffade? Jag har inte träffat så många nya människor, förutom mammorna i föräldragruppen! Och jo, en mamma till en blivande klasskamrat till Gerda, jag hoppas vi kommer bli bra vänner!

Mest stolt över? Att alla val jag gjort med huset blev så himla bra i slutändan! Och Gerda, förstås. 

Högsta önskan just nu? Alltså det ömtåliga modershjärtat önskar att alla barn i världen får vara trygga, mätta och lyckliga. Dör sönder när jag tänker på att det inte är så, usch. På det personliga planet önskar jag en hel lugn kväll - alltså att Gerda somnar vid sju och sover sött resen av kvällen så jag får sitta ostörd. Ja tack. 

Vad tänker du göra annorlunda nästa år?  Förhoppningsvis inte spendera så mycket pengar på huset. 

 

 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0