vad jag lärt mig av Gerda.

Här kommer en lista med saker jag har lärt mig sen Gerda kom och min första tid som mor till en bebis! 
 
- Hur mycket tid amningen skulle ta i början och hur låst man blev i soffan. Jag tänkte att bebisen åt väl i ca 20 min sådär var 3-4 timme. Men nej, i början kan minsann bebisen vilja äta i 60 min varje timma! Hur det nu går ihop? Äggröra samt glass och godis funkar bra att äta med bara en hand och innehåller mycket energi, tips!
 
- Gerdor (oklart om det gäller alla bebisar) fryser lätt ihjäl enligt en del i den äldre generationen. 
 
- Gerdor dör även lätt av värmeslag om temperaturen går upp ca 3 grader över den temperatur som bebisar lätt fryser ihjäl i. 
 
Gerda 1 månad 
 
- Vad gör lite bebisspy? Bebisar kan spy sjukt mycket och alla kläder blir våta. Gerda spyr gärna ner extra rena kläder som man precis klätt på henne. Jag har ofta bebiskräk i håret, i urringningen och ibland innanför shortsen. Tur att bebiskräk inte syns så mycket på mina egna kläder (oftast småblommiga, så tacksamt att spy på!) och luktar ganska okej faktiskt. Om det inte är spya som varit i magen ca 3 timmar förstås. . . 
 
- Jag tål bebisskrik ganska bra, åtminstone bättre än hennes far. Gerdor kan skrika väldigt högt och låta som någon torterar henne (oftast när man byter en nerbajsad blöja när hon hellre vill äta) men jag har än så länge inte brutit ihop av det. Hon överdriver ju, inte dör hon! Dock har Gerda faktiskt varit ganska sparsam med skrikandet, det är skönt. 
 
- Det bästa på Gerda (alla bebisar) är kinderna och hudvecket på bakhuvudet. 
 
 
- Trots att min Gerda är underbar och älsklig så får jag tycka att hon är sjukt jobbig och bli lite sur på henne. Typ när man inte får äta ens 5 minuter fast hon fått äta innan mig i en timma. Men jag kan bara vara sur i ca två minuter, sen är det bra.
 
- Bebisar kan prutta minst lika högt som deras pappa.
 
- Jag har lärt mig att vara effektiv och inte skjuta upp saker. Även om jag känner för att bara släppa allt när Gerda skriker och tex diska sen, så är det inte roligt att göra det sen - och det kan dröja länge till sen. Så även om Gerda skriker så diskar jag färdigt, bäddar färdigt, dammsuger färdigt osv. 
 
 
 - Man får överleva att inte duscha så ofta. Men när det gått mer än tre dagar sen sist, då duschar jag även om Gerda skriker under tiden. Det behöver en mor för sitt välbefinnandes skull.
 
- Det blir mycket fika när man är hemma. Det är trevligt och ger snabb energi liksom. . . 
 
- Napp är en väldigt bra uppfinning. . . 
 
 
Jag har säkert lärt mig massor av mer och viktigare saker, men det här kom jag på just nu :)
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0