15 månader.

Sen ettårsdagen tycker jag definitivt att jag har blivit av med "månadsångesten". Jag har nästan slutat med att tänka på hur gammal Gerda är i månader/veckor/dagar, nu bara är hon. Tiden går såklart fortfarande såå fort, men jag tänker inte på det på samma sätt.  Jag tycker att Gerda är skojig just nu! Det är så myckert nya saker som hon lär sig hela tiden. Hon är verkligen en mini-människa, min bebis är nästan helt borta. 
 
Gerda just nu:
- Hon går massor hela tiden. Utomhus på ojämnmark tar hon det försiktigt och kryper. 
- Säger ofta hej och hejdå och vinkar. 
- Hon är givmild med puss- och kramattacker. Åtminstone till mig, hehe.
- Gerda ääälskar att läsa böcker. Både bläddra själv och högläsning. Max-böckerna får man läsa många gånger i rad. Favoritgrejen nummer två är att borsta tänderna. Hon går gärna omkring med en tandborste hela dagarna. Såklart borstar hon helst själv. Och favoritgrej nummer tre är att dra kläder löver huvudet. Eller allt som går att dra över huvudet. Hon har fått lära sig den hårda vägen att det inte är lyckat att ha en tröja över ögonen när man går, hehe. Krypa omkring utomhus tycker hon också är skojigt! 
- Just nu brukar Gerda vakna runt 06.00 (plus minus en halvtimma) och bestämmer att det är morgon. På förmiddagen brukar vi gå en promenad och då vilar hon en stund. Sen äter vi lunch ca 12.00 och efter det går vi ut och sover. Då brukar hon somna snabbt och sover sen allt från en till tre timmar. Vid 15.00 brukar vi senast väcka henne och oftast är hon ändå trött strax efter 18.00. På kvällen läser vi böcker och sen härjar hon runt i sin egen säng en stund. Det kan ta en stund innan hon somnar och det är min "kolla-sociala-medier"-stund på dagen, men till slut somnar hon. Dom senaste nätterna har hon sovit hela natten i sin säng!
- Vi ammar fortfarande morgon och kväll och ibland (oftast) nån gång på dagen. Vi har slutat amma på natten, hurra! Jag sov i gästrummet någon vecka och under den tiden hann Gerda och M inse att dom klarar sig utan mig på nätterna. Det var underbart att få sova gott igen. 
 
Gerda är ju ganska mammig emellanåt, men nu under Ms semester har han tillbringat mer tid med Gerda och det känns bra! Jag känner mig lite mer trygg att åka iväg, även om jag är en sån person/mor som gärna har kontroll eh. Men jag har iallafall hopp om att varm och far överlever (om än på burkmat) när jag börjar jobba.
 
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0