nio månader.

Det är lite knäppt att tänka att Gerda har funnits på utsidan lika länge som hon var i min mage! Galet, var hon i magen sååå länge liksom? Jag tycker ju att hon har funnits för evigt ungefär. Även om månaderna utanför magen har flugit förbi, så har det ju hänt så mycket. Nu har jag ett barn och inte en bebis! På nio månader har hon hunnit bli en riktig person, med vilja och åsikter och allt. 
 
Häromdagen tänkte jag på att Gerda nog väger ungefär lika mycket nu som jag gick upp när jag var gravid. Jag släpar alltså omkring på över tio kilo extra vikt. Jag måste säga att det faktiskt var lättare fysiskt att vara höggravid, att kånka på Gerda är jobbigt för kroppen. Jag måste nog träna lite mer! 
 
Den senaste veckan har det hänt MYCKET!
- Hon kan krypa. Det tog sin tid att få till tekniken. Viljan har ju funnits länge, så hon verkar mycket nöjd med sin nya förmåga. Så nu är det bara att hålla koll hela tiden, härlig tid eh.
- Hon kan säga mamma och pappa! Dock oklart om hon verkligen förstår innebörden.. Och när hon ser katterna låter det verkligen som att hon säger "titta" och "där", men det kan ju vara vanligt joller!
- Hon är bra på att härmas och har både vinkat och klappat händerna. Sååå duktig och klok, mitt barn! 
 
 
 
Annars?
- Hon är ganska så mammig när jag är i närheten. Om jag inte visar mig går det bra att vistas bland annat folk. - På dagarna ammar vi oftast inte. Hon äter frukost, lunch, middag och gröt på kvällen och något mellanmål. Om hon är hungrig slinker maten ner utan problem, men ibland (eller ganska ofta) krånglar hon och vill helst äta själv. Det brukar funka om hon får något att pilla eller gegga med. Hon älskar att äta blodpudding själv!
- Hon är fortfarande snuttig på natten. Oftast störs jag inte så mycket av det att jag orkar vänja bort det än. Jag hoppas det går över av sig själv med tiden, hehe.
- Hon brukar sova två gånger på dagen. Oftast inte så länge utan mest när vagnen rullar, då sover hon gott tills jag stannar. Annars verkar som att hon är inne i en fas där hon anser att livet slösas bort när man sover. På kvällen håller hon igång tills hon somnar mitt i språnget ungefär. Oftast somnar hon typ mellan sju och halv åtta på kvällen. Jag brukar läsa en Max-bok och sjunga några sånger medan hon ammar/krånglar. Sen vaknar hon nån gång mellan 06-07 oftast. 
 
Fortfarande syns inga tänder, men kanske den här månaden?
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0