12 månader.

Som sagt, för ett år sen hade jag en pyttebebis och idag cirka 365 dagar senare har jag en hel minimänniska! Jag tycker fortfarande att det är lite otänkbart att Gerda för inte längesen var alldeles hjälplös och nu sitter och äter själv! Haha, just när hon äter själv så slås jag av hur stor hon blivit. 
 
 
 
Så här uppför sig min minimänniska nu för tiden:
- Gerda har några favoritlekar, och det är att riva ut allt innehåll ur alla korgar som finns i huset, krypa omkring med sopborsten, lägga kläder på huvudet samt bläddra i ömtåliga böcker. Hon är väldigt målmedveten i dessa lekar, tex idag kröp hon bara rakt förbi katten för att hämta sopborsten. När hon inte leker något av detta så gillar hon att stå och klänga på mig medan jag försöker se på teve/laga mat eller kolla på Babyloonz-klipp med sin pappa. 
- Som jag skrev förut så äter Gerda nästan själv nu förtiden. Jag upptäckte att det blev minst gnäll och kamp om hon fick ha tallriken framför sig. Jag hjälper såklart gärna till med några skedar då (går snabbare och mindre kladd), men helst äter hon själv.Jag måste dock vara bredd på att tallriken kan hamna  i golvet när hon ätit klart. . . 
- Hon ställer sig upp mot både möbler och människor och travar glatt med gåvagnen med putande rumpa. 
- Ammar gör vi fortfarande. Faktiskt så vill Gerda amma ganska ofta just nu och hon visar vääldigt tydligt när hon vill. Då brukar hon gnälla och försöka dra upp min tröja. När hon är nöjd så drar hon ner min tröja igen. Tack tack, så snällt. Men amningen fungrar mest som en humörhöjare (för Gerda) dessa dagar, och det är ju praktiskt ibland. Hon äter dock gärna nån gång på natten och det behövs ju egentligen inte, men whatever.
- Hon sover två gånger om dagen än, en kortare stund på förmiddagen och oftast lite längre på eftermiddagen. Kanske kommer förmiddagssömnen inte behövas om ett tag. På kvällen brukar hon få gå och lägga sig vid halv sju- sju. Det brukar dock ta minst en halvtimma att somna.
- Efter lite kamp så somnar Gerda i sin egen säng numera. Skönt! Ibland vaknar hon någon gång på kvällen, men somnar oftast om. Hon brukar vakna när vi lägger oss eller en stund senare och då får hon komma över till våran säng. 
- Hon gillar uppmärksamhet, gärna lite på avstånd, men så länge det inte är unga män så är hon öppen för dom flesta människor (om hon är pigg, mätt och glad dvs). Hon älskar när vi är på rytmiken eller öppna förskolan, så det är tråkigt att det inte är något i sommar. 
 
 
 
 
Det är lite skönt att hon blivit 12 månader nu, för detta blir sista månadsbilden. Det har inte varit helt lätt att få en tjusig bild där alla kroppsdelar ligger stilla. . . !
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0